Intervju av en skolkurator.

Nu är jag klar med sammanställningen av intervjun med skolkuratorn. Jag tyckte resultatet blev bra och hoppas att intervjun besvarar en del frågor som ni undrat över. Om ni tycker jag glömt något är det bara att mejla mig på [email protected] så ska jag göra mitt bästa för att ta reda på svaren.


Tjiing!



Vad går ditt yrke som skolkurator ut på?


 - Jag ska representera den psykiska hälsan hos eleverna på skolan, jag ska försöka motverka psykisk ohälsa. Jag ska även ge stöd till elever och lärare om det behövs.


Vad har du som skolkurator rätt att göra och inte göra? Behandling? Medicingering?


- Endast läkare får lova att skriva ut mediciner. Jag behandlar inte heller mina elever utan jag gör en bedömning av deras ohälsa och remitterar sedan till bland annat BUP (barn och ungdoms psykiatri). Den största arbetes uppgift  som jag har är att ge råd och stöd till de som söker hjälp.


Vad är den största skillnaden på dig och en skolpsykolog?


- Skolpsykologen gör mer utredningar medan jag gör den första bedömningen.


Har du tystnadsplikt? Vad innebär det?


- Ja det har jag, en så kallad sekretesslag. Det innebär att jag inte får lov att berätta vidare information som en elev har berättat för mig.

Dock så har jag anmälnings skyldighet vilket betyder att om jag har misstanke att en elev far illa på ett eller annat sätt så måste jag anmäla det.


Kontaktar du föräldrar utan elevens med tycke?


- Nej det gör jag inte det är en huvudregel som vi har. Dock måste jag kontakta föräldrarna om jag misstänker att eleven far illa, det är då anmälningsskyldigheten går in. För även om jag inte berättar för dem kommer det att få reda på anmälan i vilket fall.


Hur lång tid brukar ett möte ta?


- Det är mycket olika från fall till fall. Men ett första möte brukar ta mellan en 45minuter och 1 timme.


Hur går ett första möte till?


- Först frågar jag varför eleven sökt hjälp, sen frågar jag lite frågor runt omkring ämnet för att få en större helhets bild. Det är viktigt att man skapar ett förtroende och en sorts relation under första mötet för att eleven ska känna sig trygg.


Vilken tror du är den största myten om att söka hjälp hos kuratorer?


- Att det bara är folk med stora och mycket allvarliga  problem som går till kuratorn. Och att folk som söker hjälp är konstiga. Men även att  det är något fel på en om man måste söka hjälp.


Vad är de vanligaste orsakerna som elever söker hjälp för?


- Relationsproblem är vanligt, relationer mellan familj, vänner och partner. Nedstämdhet, stress och svackor i vardagen är också vanliga orsaker.  Det är ofta en blandning av olika orsaker.


Vad vill du säga till någon som är rädd för att söka hjälp?


- Att man ska ta det i sin egen takt och inte stressa fram det. Man kan bara prova att prata med en kurator, gillar man det inte så är det inget tvång att fortsätta. Du väljer själv vad du vill berätta, du behöver inte berätta det mest personliga om du inte vill.


Två tips till någon som känner sig nere för att den ska må bättre igen:


• Berätta för någon hur du känner, en kurator, en vän, dina föräldrar, ja vem som helst som du känner att du kan lita på och har förtroende för.


• Hitta ditt egna sätt för att må bättre, t.ex. skriva ett brev eller gå på promenader.






Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0