Föräldrar och relationer

Som ni ser så har jag också ändrat min kategori där jag kommer samla mina inlägg. Numera heter den Föräldrar och relationer, för det är precis vad det kommer handla om. Min produkt kommer vara ett arbete, men vad kommer arbetet att innehålla? Jo, någon gång i livet har nog alla ungdomar känt att dom inte förstått sig på sina föräldrar. Vissa mer eller mindre, vissa har bra kontakt med sina föräldrar, vissa har dålig. Detta har alltid varit något jag tyckt är väldigt intressant. Varför blir det så här? Och hur mycket påverkar det egentligen barnen eller ungdomarna? 

I mitt arbete kommer jag utgå från ett antagande, som jag sedan ska diskutera kring, delvis med mina egna åsikter, delvis med andras. Arbetet ska vara uppbyggt i förtillfället planerat nio olika steg. Alla nio steg kommer utgå från antagandet "Alla ungdomar som mår dåligt har en dålig relation med sina föräldrar". Ett antagande som inte alls är grundat på fakta eller liknande. Dock ett uttalande som jag tror kan få igång en bra diskussion. De nio olika stegen eller delarna i arbetet är:
  • Inledning (presentation av arbetet och varför jag vill göra det)
  • Hypotes (mina åsikter och vad jag tror om dåliga relationer mellan föräldrar och barn, samt antagandet)
  • Fakta (finns det fakta kring ämnet? statistik? konkret information?)
  • Fall (tidigare intervjuer av ungdomar? skolkuratorer? Berättelser och konsekvenser av ämnet) 
  • Enkät (en snabb, enkel och liten enkät, presenteras i jämförbara siffror) 
  • Intervju med skolkurator (inblick i ämnet från någon som jobbar med det)
  • Analys (diskussion kring resultat från enkäten och intervjun)
  • Egna tankar (här kommer jag diskutera mina tankar, i förhållande till enkät och skolkuratorns svar, samt om jag står kvar vid hypotesen)
  • Avslut (vad har jag lärt mig och vad vill jag att andra ska tänka på?) 

Jag hoppas ni tycker detta låter lika intressant som jag. 



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0