Egna tankar - steg 8

Vad jag tänker och tycker om detta har ju säkerligen framgått i analysen. Men jag har faktiskt förändrat mitt tankesätt jämfört med när jag började detta arbete. Förut var jag lite trångsynt kan jag känna nu. Många anser säkert att jag fortfarande är trångsynt. Tidigare koncentrerade jag mig väldigt mycket på vad jag formulerade i antagandet, att alla ungdomar som mår dåligt har en dålig relation till sina föräldrar. Jag tror fortfarande att i det är så i många fall, men kanske inte i alla. Som jag skrev i analysen behöver det kanske inte vara att det finns brister i kontakten mellan föräldrarna och ungdomarna eller barnen, utan att det finns brister hos föräldrarna.

När man bestämmer sig för att bli förälder är det otroligt viktigt att man verkligen tänker efter om man har möjlighet rent psykiskt att skaffa barn. Det krävs att man är stabil och kan ge en stabil uppväxt men kärlek och trygghet. Vad som går fel under uppväxten är enbart förälderns fel och man kan aldrig lägga skulden på barnet, detta innebär att man som förälder måste ta ansvar över sina handlingar och känna att man har möjlighet att engagera sig i barnet alltid. Att engagera sig i sitt barn alltid innebär inte att man ska vara med sina barn 24 timmar om dygnet eller man behöver hämta barnen på uteställen varje helg, men det innebär att barnen känner att man finns där för dom 24 timmar om dygnet och att om det skulle bli problem så löser ni hämtningen från utestället tillsammans. 

Att man som förälder tänker på sina handlingar och ord från dag ett då barnet födds är också så klart jätte viktigt. Ryggsäcken jag talade om i analysen bör alla föräldrar tänka igenom, vad vill man lägga där? Vad vill man att barnet ska ha med sig genom livet? Det är nog absolut något man bör tänkte igenom. Ditt barn kommer handla efter hur dom lärt sig och hur föräldrarna gjort, inte hur föräldrarna sagt åt dom. Alltså är handlingar minst lika viktiga. 

Hypotesen jag skrev känns numera kort och med väldigt lite innehåll. Jag känner att jag har mer kött på benen nu och fått bolla med mina tankar på ett helt annorlunda sätt. Jag har utvecklat mitt tankesätt och blivit överbevisad att det kanske inte alltid är en dålig relation som ligger bakom ungdomar som mår dåligt, men bakom döljer det sig kanske ett par dåliga föräldrar?





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0