Fakta och Fall - steg 3 & 4

Steg 3 och 4 i detta arbete var de stegen jag trodde skulle bli svårast. Fakta om ämnet och om det funnits något fall i media eller liknande som berör ämnet. Och precis som jag befarade är det jätte svårt att hitta. Jag gick också till biblioteket tidigare idag för att finna information, lånade hem en bok som jag läst lite i men det behandlade tyvärr inte direkt det ämne jag sökte.

Om man ser till barnuppfostran som kan ses som en del av det jag skriver om så finns det gott om smarta människor som yttrar sig om hur man uppfostrar sina barn på bästa sätt. Men jag kan tyckta det är väldigt inviduellt, vilket också visar sig när intervjuer skrivs och nya forskningar läggs fram. Men när jag sökte runder på internet så fann jag en artikel här http://www.suntliv.nu/AFATemplates/Page.aspx?id=11624. Artikeln baseras till stor del på forskningar och åsikter av Mats Trondman, barn- och ungdomsforskare på Växjö Universitet. En artikel som väcker känslor hos mig. Jag tycker absolut ni ska läsa den och tänka efter hur ni ställer er till den.  

Boken jag lånade då? Talade den om någon fakta för mig? Inte direkt. Boken "Hjälp, mitt barn växer ifrån mig" skriven av Karen Zimsen för Mallings forlag 1984 handlar till stor del precis som artikeln ovan om hur situationen ser ut från föräldrarnas sida. Visst, det kanske är en bok som riktar sig till föräldrar men då är problemet att det finns för lite underlag för ungdomar som vill kunna förändra sin situation. Precis som föräldrarna kan anse sina barn vara "hopplösa tonåringar" kan faktiskt ungdomar anse sina föräldrar vara "hopplösa föräldrar" finns det lika många som tänkt på det?

Vad går då att finna kring ämnet? Jo, ren statistik över de frågor jag behandlar är svårt att hitta, likaså forskning. Vad som däremot har blivit väldigt modernt inom psykologi är Kognitiv beteende terapi. KBT som det också kallas är en av de ledande terapi för att behandla depressioner (Statens folkhälsoinstitut). Och frågan på enkäten lyder "har du någon gång mått psykiskt dåligt under en längre period?" detta är kriterier för att vara deprimerad och om vi då utgår från att de tjejer som någon gång mått enligt hur frågan lyder också har varit deprimerade, angår KBT mitt arbete i högsta grad.

Vad innebär då Kognitivt beteende perspektiv? Inom perspektivet har man att känslor uppkommer av en tanke som en centraltanke. Depressioner kan då utlösas av tankar och grundantagande, som är negativa. Detta leder då också till negativa känslor. En annan tanke inom det kognitiva beteende perspektivet är coping. Coping innebär att överväga alternativa lösningar och överväga för och nackdelar för en hållbar lösning. Att möta problem i livet på detta sätt innebär minskad risk för depression (Statens folkhälsoinstitut). 
  
Jag har i alla fall fått svart på vitt att det är svårt att hitta information om ämnet, från den synvinkeln jag vill ha det. Kanske är jag helt ute och cyklar med mina åsikter, men som det ser ut nu är det inte många som säger emot mig, eller säger någonting alls. KBT kommer jag nog försöka ha i åtanke när jag ska diskutera mina åsikter, det säger ingen fakta om problemet men coping strategier ligger nära mitt ämne och kan nog vara bra att ha med. 


 



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0