Avslutning - 9

Vad vill vill jag då säga avslutningsvis? Jo, att detta arbetet har varit väldigt intressant. Alla som har funderingar eller faktiskt mår dålig borde fördjupa sig i detta ämne. Och då menar jag inte leta fakta kring det, för det är uppenbarligen svårt att hitta något som är definitivt. Men fördjupa sig i sina egna tankar, leka med tanken och bjuda in andra för en diskussion, utveckla ens känslor kring det och inte låsa sig. Att låsa sig innebär ofta inget positivt istället tror jag det tar längre tid att ta sig ur problemet. 

Vad kan man då göra åt en ryggsäck som är dålig som formades under uppväxten? När man väl kommit underfund med att det kanske handlar i grund och botten om ens värderingar och prioriteringar, har man två val. Det första valet är att klaga över det. Man kan klaga i all oändlighet, man kan klaga över att ens föräldrar är skit, att ens liv är skit och att man är dålig som person. Men vad händer när man har klagat färdigt, om man nu klagar färdigt? Jo du har konstaterat att det finns ett problem. Därefter måste du bearbeta problemet, göra någonting åt det. Denna biten är självklart jätte svår och många väljer därför att klaga och få en bekräftelse över att ens situation är skit. Men om man väljer det andra alternativet då? Jo, då finner man problemet och gör något åt det, lätt låter det, och jag vet också om att det inte är så lätt. Men det går snabbare om man hoppar över klagande-stadiet, nu går du istället direkt på problemet och gör någonting åt det. 

Konkreta tips för att få hjälp att bearbeta att man mår dåligt finner ni i intervjun med skolkuratorn,

Detta var allt jag hade att skriva om och jag hoppas ni har fått lite intressant läsning. Intressant har det varit att skriva om i alla fall.


   

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0